Verhoog de toegevoegde waarde van je bedrijf door commercieel gedrag

𝐇𝐨𝐞 𝐯𝐞𝐫𝐡𝐨𝐨𝐠 𝐣𝐢𝐣 𝐝𝐞 𝐭𝐨𝐞𝐠𝐞𝐯𝐨𝐞𝐠𝐝𝐞 𝐰𝐚𝐚𝐫𝐝𝐞 𝐝𝐨𝐨𝐫 𝐦𝐢𝐝𝐝𝐞𝐥 𝐯𝐚𝐧 𝐜𝐨𝐦𝐦𝐞𝐫𝐜𝐢𝐞𝐞𝐥 𝐠𝐞𝐝𝐫𝐚𝐠?

Het commerciële gedrag van een organisatie gaat over de totstandkoming van de toegevoegde waarde. Deze wordt enerzijds bepaald door de verkoopprijs en anderzijds door de inkoopprijs. De verkoopprijs en inkoopprijs zijn twee van de zes Kritische Resultaatbepalers (KRB’s) die we kennen binnen de MKS-methode. Door (één van) deze KRB’s te beïnvloeden, beïnvloed je het commerciële gedrag van de organisatie.

Om de toegevoegde waarde te verhogen is het belangrijk dat de ondernemer nadenkt over- en antwoord weet te krijgen op de vraag hoe hij/zij invloed kan uitoefenen op de verkoopprijs en de inkoopwaarde. Hoe kan ik mijn verkoopprijs verhogen, of juist mijn inkoopprijs verlagen?

Hieronder een aantal tips:

𝗩𝗲𝗿𝗸𝗼𝗼𝗽𝗽𝗿𝗶𝗷𝘀 𝘃𝗲𝗿𝗵𝗼𝗴𝗲𝗻;
·       Bereken hoeveel de kostprijs en de inkoopprijs toenemen (als basis)
·       Ben direct en transparant naar klanten
·       Doe marktonderzoek naar de prijzen van concurrenten

𝗜𝗻𝗸𝗼𝗼𝗽𝗽𝗿𝗶𝗷𝘀 𝘃𝗲𝗿𝗹𝗮𝗴𝗲𝗻;
·       Vergelijk prijzen bij andere leveranciers
·       Kijk of er gezamenlijke inkoopvoordelen zijn te behalen (bijv. door samenwerking)
·       Onderhandel met huidige leveranciers of toekomstige leveranciers

Wil jij jouw kantoor en klanten helpen bij het realiseren van meer winst en waarde?

Het (MKS®) ManagementKompasSysteem® is een methodiek speciaal ontwikkeld voor accountants en bedrijfsadviseurs om MKB ondernemers te begeleiden. Wij Met als hoofddoel: inzicht, focus, rust en meer winst. Het MKS bestaat uit handvatten die je helpen bij het adviseren van iedere ondernemer, groot of klein en onafhankelijk van de branche.

Met het MKS zorg je voor:

  • Stuurinformatie;
  • Onderscheidend vermogen;
  • Een gestructureerde en inspirerende adviesmethode;
  • Een concrete aanpak om te werken aan rendementsverbetering en waardecreatie;
  • Een nieuwe verdienmodel gebaseerd op toegevoegde waarde;
  • Nog meer plezier in het werk.
Commercieel gedrag MKS methode