Scroll Top

Leestip: Business Model Generatie

Business Model Generatie

Als je meer wilt leren over het Business Model Canvas dan is dit een absolute “must have” voor jou als adviseur! Met dit boek maak je strategieën en businessmodellen maakbaar, schetsbaar en inzichtelijk. Het boek biedt een frisse kijk op businessmodellen. Oude businessmodellen worden ter discussie gesteld en kunnen getransformeerd worden naar een fris en succesvol businessmodel.

Het boek biedt een praktische aanpak met afbeeldingen, oefeningen en workshopscenario’s die je direct kunt gebruiken bij jouw klanten en uiteraard ook voor jouw kantoor. Het boek is verdeeld in vijf delen:

1. Het Business Model Canvas, een tool om business modellen te beschrijven, te analyseren en te ontwerpen.
2. Business Model Patronen, gebaseerd op concepten van vooraanstaande business denkers.
3. Technieken om je te helpen business modellen te ontwerpen.
4. Herinterpreteren van strategie door de business model lens.
5. Een generiek proces om je te helpen innovatieve business modellen te ontwerpen, waarbij alle concepten, technieken en tools in Business Model Generatie met elkaar verbonden worden. Dit laatste gedeelte geeft een visie op vijf business model thema’s voor toekomstig onderzoek.

 

Het Business Model Canvas


Met name het Business Model Canvas is een handige tool waarmee jij samen met jouw klanten het businessmodel hun bedrijf kunt omschrijven. Wij passen dit vaak toe met directies van accountantskantoren uiteraard kun jij dit ook voor jouw eigen praktijk gebruiken.

We hebben hier onlangs nog een artikel over geschreven. Het artikel gaat met name over het BMC in de accountancy en geeft handvatten over hoe jij het BMC voor jouw accountantskantoor kunt gebruiken. In het artikel is ook een gratis te downloaden template te vinden is.

 

Het maken van het Business Model Generatie

In het nawoord van het boek krijg je een kijkje achter de schermen en leggen ze uit hoe 460 leden van de Business Model Innovation Hub hebben bijgedragen aan het maken van cases, voorbeelden en kritische commentaren op het manuscript.

Het boek verscheen eind 2009 verscheen als ‘Business Model Generation’. Dit Engelstalige boek van Alex Osterwalder en Yves Pigneur is naar het Nederlands vertaald door Patrick van der Pijl in 2010.

Het boek is verkrijgbaar bij Managementboek.

 

Ook gehoord van het Waarde Propositie Ontwerp?

Alex Osterwalder heeft een vervolg gegeven aan Business model Generatie, namelijk met het boek: Waarde Propositie Ontwerp. Dit boek is een verlengstuk van het eerste boek en heeft als doel het ontwikkelen van producten en diensten waar mensen echt behoefte aan hebben. Oftewel het ontwerpen van sterke waarde proposities. We hebben onlangs een artikel geschreven over het Waarde Propositie Canvas.

Business Model Generatie