Scroll Top

Krapte in de arbeidsmarkt! Zo blijven je medewerkers je trouw…

Krapte in de arbeidsmarkt! Zo blijven je medewerkers je trouw…

loyaliteit

Het is je ongetwijfeld niet ontgaan. De enorme krapte op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat het steeds moeilijker is om aan vakbekwame mensen te komen. De vraag is groter dan het aanbod en assistent-accountant is de meest gevraagde functie. Binnen de accountancy branche is het een enorme uitdaging om het vak accountancy aantrekkelijk te maken en te houden voor jonge mensen. De conclusie is dan ook om zuinig te zijn op de collega’s die je hebt. Dit heeft ons aangespoord om dit artikel te schrijven over werknemersloyaliteit en het stimuleren hiervan in de accountancy

 

1 Betrek je collega’s in de missie en visie van jouw accountantskantoor

In de praktijk komen wij nog veel tegen dat medewerkers de missie en visie van het kantoor niet kennen. Dit wordt meestal één keer bij de sollicitatie uitgelegd, maar wordt daarna vaak al vergeten. Het resultaat hiervan is dat medewerkers sommige beslissingen die genomen worden niet zullen begrijpen. Zorg er voor dat je medewerkers de missie en visie kennen. Je zal zien dat zij de strategische keuzes sneller begrijpen en hier daardoor ook eerder achter zullen staan.

Betrek je collega’s sowieso in z’n algemeen meer bij zaken als:
– wat maakt ons als kantoor uniek?
– op welke vlakken kunnen we verbeteren en ontwikkelen als kantoor?
– wie is onze ideale klant?
– wat is de pitch van ons kantoor?
– van welke werkzaamheden en welke klanten willen we op termijn af?
– waarom worden bepaalde werkzaamheden/uren wel of niet gefactureerd aan de klant.

 

2 Stimuleer de ontwikkeling van je medewerkers door een persoonlijk ontwikkelplan met ze op te stellen

Medewerkers willen zich kunnen ontwikkelen binnen de organisatie. Ga met ze aan tafel zitten om te bespreken welke vaardigheden zij willen verbeteren en wat zij graag zouden willen leren. Maak vervolgens tijd vrij om hier ook echt met je collega’s mee aan de slag te gaan. Samen de schouders eronder om hun persoonlijke doelen te begrijpen en te realiseren! Wij hebben een persoonlijk ontwikkelplan voor accountantskantoren die je kunt gebruiken bij het uitvoeren hiervan.

Vaak wordt in de accountancy een standaard ontwikkel/groei pad uitgestippeld om van assistent te kunnen groeien tot partner. Hierbij wordt relatief weinig of laat gekeken naar het ontwikkelen en vergroten van de drive en de talenten van medewerkers en hoe zij snel en vol enthousiasme van extra toegevoegde waarde kunnen zijn voor jouw kantoor.

Heb in het persoonlijk ontwikkelplan dan ook meer oog en aandacht voor:
– Enthousiasme;
– Inspiratie;
– Passie;
– Talent;
– Drive;
– Vaardigheden;
– Eigenschappen.

 

3 Vraag eens in de zoveel tijd aan je medewerkers of en welke ideeën ze hebben om het kantoor te verbeteren

Jouw collega’s zijn vaak een bron van nieuwe creatieve ideeën en jouw beste adviseur en ambassadeur.  Zij halen hun ideeën vaak uit problemen waar zij in de praktijk tegen aanlopen. Deze problemen kunnen zeker als je er niets mee doet, voor wrijving zorgen binnen de organisatie. Vraag daarom eens in de zoveel tijd aan je medewerkers of en welke ideeën zij hebben. Dit is goed voor jouw kantoor, de loyaliteit van je medewerkers en uiteindelijk straalt dat ook positief af op de klanten.

 

4 Luister goed naar de feedback en kritiek van de medewerkers en doe er iets mee

Wanneer medewerkers feedback geven kan dit positief zijn, maar ook zeker negatief. Met name negatieve feedback krijg je niet vaak. Dus wanneer je negatieve feedback krijgt doe er dan iets mee. Laat zien dat je geluisterd hebt, onderneem actie en laat zien dat je er iets mee doet door dit terug te koppelen. Je zal snel merken dat medewerkers dit enorm waarderen en dat betalen ze terug met extra commitment.

 

5 Laat zien dat jij je medewerkers waardeert

Dit is iets dat nog wel eens wordt vergeten omdat het vanzelfsprekend lijkt dat medewerkers goed werk afleveren en productief zijn. Toch is het geven van complimenten heel belangrijk. Door een compliment te geven voelt een medewerker zich waardevol en complimenten werken stimulerend. Complimenten motiveren medewerkers, waardoor de productiviteit omhoog gaat. Het eindresultaat van af en toe een compliment is dan ook dat medewerkers meer werkgeluk ervaren.

Te vaak spreken wij medewerkers van kantoren waar zij het werkgeluk als punt een 6 of een 7 geven. Als we vervolgens vragen hoe dit met 1 punt hoger zou kunnen komen te liggen, zijn de tips die medewerkers geven goud waard en vaak zit ‘m dit in de kleine dingen.

 

6 Organiseer teambuilding activiteiten

Een andere belangrijke reden voor werknemers om te blijven werken voor je kantoor is de verhouding tussen werknemers onderling. Teambuilding activiteiten hebben een positief effect op het team. Bij deze activiteiten gaat het om samenwerken en elkaar vertrouwen en dat komt ook de sfeer ten goede. Ook de manier van communiceren op de werkvloer wordt hier beter door, er ontstaat meer openheid naar elkaar toe. Het resultaat hiervan: een productiever en gelukkiger team.

Zeker in deze tijd waarbij veel medewerkers deels op kantoor werken en deel thuis, is het heel belangrijk om zo nu en dan iets te organiseren voor teams of het hele kantoor. In de praktijk komen we de mooiste maar ook de simpelste voorbeelden tegen:

  • Brainstormsessies;
  • Pizza avonden;
  • Hackathons;
  • “Day @ the office” (geen klant afspraken, werken aan kantoor, samenwerking, ontwikkeling e.d.);
  • BBQ;
  • Borrel;
  • Escaperooms;
  • Workshops;
  • E.d.
WIL JIJ JOUW KANTOOR EN KLANTEN HELPEN BIJ HET REALISEREN VAN MEER WINST EN WAARDE?

Het (MKS®) ManagementKompasSysteem® is een methodiek speciaal ontwikkeld voor het begeleiden van MKB ondernemers. Met als hoofddoel: inzicht, focus, rust en meer winst. Het MKS bestaat uit handvatten die je helpen bij het adviseren van iedere ondernemer, groot of klein en onafhankelijk van de branche.

Met het MKS zorg je voor:

  • Stuurinformatie;
  • Onderscheidend vermogen;
  • Een gestructureerde en inspirerende adviesmethode;
  • Een concrete aanpak om te werken aan rendementsverbetering en waardecreatie;
  • Een nieuwe verdienmodel gebaseerd op toegevoegde waarde;
  • Nog meer plezier in het werk.
Wat is mks