Scroll Top

Is jouw accountantskantoor klaar voor de toekomst?

Is jouw accountantskantoor klaar voor de toekomst?

Toekomst

Grote bekende merken zijn continu bezig met het voorbereiden op de toekomst. Zelfs wanneer zij succesvol zijn weten zij dat dit geen garantie biedt voor de toekomst. Je bedrijf continu evolueren is nodig om niet achter te raken op je concurrentie. Neem als voorbeeld Samsung. Zij hadden jaren een veel kleiner marktaandeel dan Apple, maar zijn tegenwoordig marktleider in het verkopen van mobiele telefoons. Dit hebben zij gerealiseerd door continu te innoveren en nieuwe features toe te voegen aan hun producten. In dit artikel bespreken we hoe jij je accountantskantoor kan voorbereiden op de toekomst.

Stoomt jouw accountantskantoor zich klaar voor te toekomst?

Ook in de accountancy is innoveren nodig om het bestaansrecht te houden. De noodzaak voel je misschien niet, omdat jouw kantoor het hartstikke druk heeft. Toch is het slim om, om je heen te kijken. Dan zal je zien dat je concurrenten al bezig zijn met het gereed maken van hun dienstverlening richting de toekomst. De traditionele werkzaamheden worden langzaam maar steeds meer en sneller gedigitaliseerd en geautomatiseerd en daardoor houd je meer tijd over.

Werkt jouw accountantskantoor al toekomstbestendig?

Dat digitaal werken een must is om toekomstbestendig te zijn is bekend, maar hoe weet je of jouw accountantskantoor digitaal werkt? Wij geven indicatoren waarmee je kunt bekijken hoe digitaal jouw kantoor werkt.

De interne processen

Bekijk hoeveel van de interne processen binnen de organisatie al digitaal verlopen. Kijk naar de onderlinge communicatie, de activiteiten en naar hoe bijvoorbeeld het aangifteproces verloopt. Gaat dit al zoveel mogelijk digitaal? En hoe efficiënt gaat dit nu? Of kan het nog beter?

Communicatie met klanten

Hoe maak je afspraken met je klanten? Gaat dit nog ouderwets telefonisch of geef je je klanten de mogelijkheid om online, via de e-mail of zelfs met Whatsapp een afspraak in te plannen. En wanneer zij een vraag hebben, hoe kunnen zij dan bij jou terecht?  Is je website hierop ingericht met een F.A.Q pagina of kunnen je klanten ook via de website een vraag insturen?

Je kantoor is bestand tegen de piekdrukte

Veel accountantskantoren hebben (nog) last van piekdrukte. Dit komt met name doordat ondernemers pas aan het einde van de maand of zelfs aan het einde van een kwartaal hun bonnen en facturen aanleveren, of dat de administratie dan nog moet worden bijgewerkt. Wij hebben in een eerder artikel geschreven wat je zou kunnen doen om piekdrukte tegen te gaan. Één van de manieren om piekdrukte tegen te gaan is door gegevens eerder te verzamelen. Bekijk of er mogelijkheden zijn om iedere week gegevens te verzamelen/importeren en het liefst digitaal! Dat scheelt stress voor jouw als accountant, maar ook zeker voor de ondernemer.

De software binnen jouw kantoor werkt goed samen met die van de klant

Goed werkende software is belangrijk om efficiënt te werken binnen je organisatie, maar zeker ook voor een soepele samenwerking met de klant. Bekijk of jouw software goed samenwerkt met de software die jouw klant gebruikt. Zijn deze aan elkaar gekoppeld? Werk je samen in de cloud? Of zijn er softwarepakketten die voor zowel voor jouw kantoor als voor je klant gebruikt kunnen worden. Steeds meer kantoren maken een duidelijke keuze voor het gebruik van nog maar 1 of 2 pakketten. Dit verschaft zowel de klant als de medewerker duidelijkheid, scheelt tijd en kosten.

Wat vragen je klanten in de toekomst van jouw accountantskantoor?

Wij hebben gemerkt dat ondernemers in het MKB steeds meer vragen van hun accountant. Ondernemers hebben steeds meer behoefte aan financieel advies waarmee ze verder kunnen. Ook willen ze meer inzicht in de cijfers en deze zelf beter begrijpen. Onder andere deze behoeften hebben ons aangezet om een praktisch boek te schrijven waarin onze methode op een leuke en praktische manier wordt uitgelegd. Het boek ‘Adviseren voor Accountants’ beschrijft hoe jij als accountant, waarderegisseur kunt zijn voor jouw klanten.

 

Nu de hamvraag: Is jouw accountantskantoor klaar voor de toekomst?

Wij hopen dat je nu beter antwoordt kan geven op deze vraag. Anders sparren wij hier graag met je over!

WIL JIJ JOUW KANTOOR EN KLANTEN HELPEN BIJ HET REALISEREN VAN MEER WINST EN WAARDE?

Het (MKS®) ManagementKompasSysteem® is een methodiek speciaal ontwikkeld voor het begeleiden van MKB ondernemers. Met als hoofddoel: inzicht, focus, rust en meer winst. Het MKS bestaat uit handvatten die je helpen bij het adviseren van iedere ondernemer, groot of klein en onafhankelijk van de branche.

Met het MKS zorg je voor:

  • Stuurinformatie;
  • Onderscheidend vermogen;
  • Een gestructureerde en inspirerende adviesmethode;
  • Een concrete aanpak om te werken aan rendementsverbetering en waardecreatie;
  • Een nieuwe verdienmodel gebaseerd op toegevoegde waarde;
  • Nog meer plezier in het werk.
Wat is mks

Opmerkingen (1)

[…] hebben het in een ander artikel al gehad over de accountant van de toekomst. We onderscheiden twee typen accountants: de traditionele MKB-accountant en de accountant van de […]

Comments are closed.