Scroll Top

Inspelen op de veranderende klantbehoeften- en verwachtingen?

Inspelen op de veranderende klantbehoeften- en verwachtingen, hoe doet de MKB-accountant dat?

We zien dat het verwachtingspatroon van de MKB-ondernemer richting de accountant de afgelopen jaren is veranderd. Om de klant zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn is het belangrijk dat de accountant voldoet aan de veranderende klantbehoeften – en verwachtingen. Dit draagt namelijk bij aan ‘’mutual understanding’’ = wederzijds begrip naar elkaar. Het elkaar begrijpen is voor ondernemers heel belangrijk om accountants nog meer en vaker in te schakelen voor advies. de vraag is dan ook; Inspelen op de veranderende klantbehoeften- en verwachtingen, hoe doet de mkb accountant dat?

De MKB-accountant kan op verschillende manieren inspelen op de veranderende klantbehoeften- en verwachtingen.

Inspelen op de veranderende klantbehoeften- en verwachtingen

1. Bied (meer) op maat gemaakte diensten aan

MKB-klanten hebben vaak unieke behoeften en uitdagingen. De accountant kan diensten aanbieden die afgestemd zijn op de specifieke behoeften van elke klant. Elke klant is tenslotte anders.

2. Adviseer toekomstgericht en proactief

Veel accountants adviseren momenteel veelal reactief en daarmee inspelende op gebeurtenissen die al hebben plaatsgevonden. Heel logisch ook omdat klanten deze adviesvragen vaak (als zich iets voordoet) voorleggen bij de accountant.

Toekomstgericht en proactief advies wordt steeds belangrijker, zeker in de steeds sneller veranderende wereld en toenemende mate van complexiteit. Het inspelen hierbij op specifiek klantbehoeften- en verwachtingen in de betreffende markten/branches waarin zij actief zijn is daarbij cruciaal. Moet je daarvoor branche/markt expert zijn? Nee zeker niet. Een belangrijke rol voor accountants is gelegen in de signaalfunctie en het voor- en tegen denken met de ondernemer. Proactief en toekomstgericht adviseren over financiële en bedrijfsmatige zaken kan ondernemers helpen om betere beslissingen te nemen om hun bedrijven succesvoller te maken.

3. gebruik technologie

Technologie kan de efficiëntie en kwaliteit van de dienstverlening verbeteren en kan helpen om betere inzichten te krijgen in de financiële situatie van de klant. Door het automatiseren van de boekhouding en andere repeterende werkzaamheden, ontstaat sneller inzicht en komt er meer tijd vrij voor andere diensten waaraan de klant behoefte heeft.

4. Wees toegankelijk en communicatief

Klanten verwachten dat hun accountant snel en gemakkelijk bereikbaar is, en dat hun vragen snel worden beantwoord. Stem daarbij het taalgebruik zoveel mogelijk aan, aan dat van de klant. In de communicatie wordt het steeds belangrijker om bewust af te wisselen met de verschillende communicatiekanalen (telefoon, app, email e.d.). Probeer ook hier een proactieve houding aan te nemen om bijvoorbeeld het planningsproces zelf zoveel mogelijk te sturen en de coördineren.

5. Help klanten met groei

Als MKB-accountant kan je klanten helpen te groeien door te adviseren over de financieringsstructuur, de fiscaal juridische structuur, maar ook over verbetermogelijkheden bedrijfseconomisch en bedrijfskundig. Ook kan je als MKB-accountant de eerste zijn om met ondernemers strategische keuzes inzichtelijk te maken en te helpen bij het maken van de juiste keuzes.

6. Focus op service- en kwaliteitsverbetering

Het is belangrijk om te werken aan het verbeteren van de service en de kwaliteit van de dienstverlening. Bijvoorbeeld door feedback van klanten te vragen en te gebruiken om de dienstverlening te verbeteren.

7. Bied trainingen en workshops aan

Bied trainingen en workshops aan: Met het aanbieden van trainingen en workshops aan klanten, kunnen zij zichzelf en hun bedrijf verder ontwikkelen. Dit kan ook op niet financiële aspecten waarvoor je bijvoorbeeld experts uit jouw eigen netwerk benaderd. Hierdoor ben en blijf je een waardevolle partner voor klanten en zullen zij jou ook vaker als eerste aanspreekpunt (trusted advisor) zien en ervaren.

8. Begrijp de business van de klanT (EN ANDERSOM)

Zorg dat je in de gesprekken met klanten dat je de klanten begrijpt (de business achter de cijfers doorgrond) en dat zij jou kunnen begrijpen. Een ondernemer wil zowel jou als accountant goed begrijpen en wil bovendien dat jij hem/haar begrijpt.

9. aANVULLENDE DIENSTENPAKKET

Zorg ervoor dat een ondernemer weet welke diensten jij allemaal kunt leveren. In de praktijk zien we nog veel dat klanten van accountantskantoren niet goed weten wat het kantoor nog meer te bieden heeft naast de jaarlijks terugkerende (standaard) werkzaamheden.

Wil jij als accountant inspelen op de veranderende klantbehoeften- en verwachtingen? Wij hebben een wetenschappelijk onderbouwde methodiek ontwikkeld, die jou kan helpen! Meer weten? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!

WIL JIJ JOUW KANTOOR EN KLANTEN HELPEN BIJ HET REALISEREN VAN MEER WINST EN WAARDE?

Het (MKS®) ManagementKompasSysteem® is een methodiek speciaal ontwikkeld voor het begeleiden van MKB ondernemers. Met als hoofddoel: inzicht, focus, rust en meer winst. Het MKS bestaat uit handvatten die je helpen bij het adviseren van iedere ondernemer, groot of klein en onafhankelijk van de branche.

Met het MKS zorg je voor:

  •  Stuurinformatie;
  • Onderscheidend vermogen;
  • Een gestructureerde en inspirerende adviesmethode;
  • Een concrete aanpak om te werken aan rendementsverbetering en waardecreatie;
  • Een nieuwe verdienmodel gebaseerd op toegevoegde waarde;
  • Nog meer plezier in het werk.

Meer weten over Management Kompasgroep B.V., of hoe wij vanuit ons kantoor in Venray accountants en bedrijfsadviseurs begeleiden en ondersteunen wij bij het implementeren van de MKS methode? Neem dan contact met ons op.

Inspelen op de veranderende klantbehoeften- en verwachtingen