Scroll Top

In 5 eenvoudige stappen naar meer winst uit je bedrijf – Stap 3: De capaciteit bepalen

Stap 3: De capaciteit van je bedrijf bepalen

Dit is de publicatie van stap 3 van ons 5-stappenplan om meer winst te halen uit je bedrijf: Hoe bepaal ik de capaciteit van mijn bedrijf?

De eerste vraag, die je moet beantwoorden is ‘hoe druk ik de capaciteit van mijn bedrijf uit?’

Natuurlijk zijn er meerdere factoren, die de capaciteit van een bedrijf bepalen. Toch kun je per MKB-bedrijf de capaciteit in slechts enkele parameters uitdrukken:

–        (Productieve) Uren

–        Kg en/of liters

–        Km

–        Aantal klanttransacties

Om erachter te komen wat voor jouw bedrijf passend is kun je onderstaande 3 vragen stellen/beantwoorden;

  1. Op welke manier bereken ik mijn kostprijs (in € per uur, per kg, per km, per product)? Kom je hier niet uit? Bekijk dan stap 2: kostprijs berekenen.
  2. Hoe bepaal ik mijn verkoopprijs of hoe maak ik een calculatie?
  3. Wat moet er gebeuren wil ik binnen mijn bedrijf de omzet substantieel verhogen zonder iets met de prijs te doen?
Voorbeelden:

Een aannemers-, metaal-, installatie- en schildersbedrijf is een typisch urenbedrijf. Dit geldt ook voor een ICT-bedrijf en zakelijk dienstverlener; bijvoorbeeld een ingenieursbureau, advocatenkantoor en accountant.

Een verf- en melkfabriek zijn een ‘literbedrijven’ (of kg). Een mengvoeder en (bulk)chemisch bedrijf is meestal een ‘kg-bedrijf’.

De capaciteit van een transportbedrijf, pakketdienst en taxibedrijf kun je uitdrukken in het aantal km. Bij deze categorie is het raadzaam om tevens het aantal productieve uren mee te nemen in de analyse, omdat deze soms meer bepalend is voor de capaciteit dan het aantal km.

In de detailhandel drukken we de capaciteit uit in het aantal klanttransacties. Dit kan bijvoorbeeld een schoenenwinkel zijn, en ook een bakker, slager of groente handel. Ook een groothandel bedrijf  en webwinkel kun je op deze manier beschrijven.

Een typisch voorbeeld van een gecombineerd bedrijf is een garagebedrijf met een werkplaats en autoverkoop, eventueel nog gecombineerd met een tankstation en/of shop.

 

Hoe bereken ik de capaciteit binnen een urenbedrijf?

Stel je hebt een urenbedrijf met 20 directe medewerkers en 7 indirecte medewerkers. Wat is dan de capaciteit van je bedrijf? Dit berekenen we als volgt:

We nemen in de capaciteit in eerste instantie alleen de uren mee van de directe medewerkers. Per directe medewerker bepalen we eerst het aantal contracturen. Hier halen we het aantal ziekte-, opleidings- en verlofuren vanaf. De overuren tellen we er weer bij op. Tenslotte halen we de niet productieve uren er weer vanaf.

 

Voorbeeld Berekening

Zo’n berekening ziet er bijvoorbeeld als volgt uit (per medewerker op jaarbasis):

Aantal contracturen per jaar        =             40 uur/week x 52 wk         =                 +/+ 2.080

Ziekteverzuim (bv. 3,1%)               =             0,031 x 2.080                      =             -/-       64

Verlofuren (incl. feestdagen)       =             45 dagen x 8 uur                  =               -/-     360

Opleidingsuren                                =             4 dagen x 8 uur                 =              -/-       32

Overuren (voorbeeld)                    =             4 uur/week x 52 wk            =             +/+     208

Totaal aanwezige uren per directe medewerker per jaar                          =                     1.832

Niet productieve uren (als gevolg van niet goed

ingerichte werkprocessen, te lange pauzes, persoonlijke

verzorging, etc.; bijvoorbeeld 7,1%)                                                     =             -/-      130

Totaal productieve uren per directe medewerker per jaar                     =                     1.702

 

Ingeleend personeel

Vervolgens kan het zo zijn dat extra personeel wordt ingeleend (bijvoorbeeld om piekbelasting op te vangen), en dat de DGA zelf en/of een deel van het indirecte personeel meewerkt en dus ook productieve uren realiseert.

Dan laat de totale capaciteit van de onderneming zich als volgt berekenen:

20 directe medewerkers x 1.702                                                              =             34.040

Ingeleende uren, bijvoorbeeld 10 mensen gedurende

3 maanden in het hoogseizoen:

10 x 13 wkn x 5dgn x 8 uur x (100% – 7,1%)                                         =                4.831

Productieve uren DGA en indirecte medewerkers                                   =                1.800

Totale capaciteit van de onderneming                                                      =                40.671 uren

 

De Kostprijs berekenen

In de voorgaande artikelen hebben we laten zien hoe je als ondernemer eenvoudig je kostprijs kunt berekenen op basis van de door jou bepaalde capaciteit van je bedrijf:

Stel je voor, dat je vaste kosten (dus alles behalve je materialen en werkzaamheden derden, ook wel de kostprijs van de omzet genoemd) bedragen € 1.675.000. Dan is jouw kostprijs:

€ 1.675.000,- / 40.671 uren         =             € 41,18

 

Offerte of aanbesteding

Met deze kostprijs kun je op een eenvoudige manier een offerte of aanbesteding bepalen en/of controleren:

Stel je hebt een project waarin je 1.500 uren moet besteden om het project te kunnen realiseren. Je moet voor dit project € 8.230,- materialen inkopen. Je offerte kun je nu eenvoudig als volgt berekenen:

1.500 uren x € 41,18         =               € 61.770,- (afgerond)

Materialen                          =              €   8.230,-

Winst                                   =             €   8.000,-

Aanbiedingsbedrag          =                € 78.000,-

 

Stap 4: De commerciële norm bepalen

In het volgende artikel zullen we een voorbeeld uitwerken voor een detailhandelsbedrijf. Ook zullen we de samenhang laten zien tussen het uitdrukken van de capaciteit in uren in combinatie met het aantal klanttransacties.

HEB JE Stap 2 GEMIST? OF WIL JE stap 2 NOG EEN KEER BEKIJKEN?

Geen probleem! Stap 2: Kostprijs berekenen is hier te bekijken.

Bedrijfsresultaat verbeteren MET MKS TOOLS

Het Management KompasSysteem® is een in de praktijk bewezen methodiek, die al vele ondernemers heeft geholpen hun bedrijfsresultaat significant te verbeteren. Meerdere bedrijven wisten hun winst zelf blijvend te verdubbelen.

Wil je hier meer over weten? Bezoek dan MKS.tools en kom erachter hoe jij meer winst kan maken met jouw bedrijf!

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag verder om meer uit je bedrijf te halen!