Scroll Top

In 5 eenvoudige stappen naar meer winst uit je bedrijf – Stap 1: Resultaatbepalers vaststellen

De inhoud van dit artikel

Stap 1: Resultaatbepalers vaststellen

Vanuit MKG helpen we ondernemers verder met concrete tips en ondersteuning. Wij kondigden een 5-stappenplan aan om meer winst te halen uit je bedrijf gebaseerd op het door ons ontwikkelde Management KompasSysteem®.

Vandaag publiceren we stap 1: Hoe stel ik als ondernemer vast wat mijn 3 belangrijkste resultaatbepalers zijn?

Als ik een MKB ondernemer spreek vraag ik hem altijd: ‘Als je nu de drie belangrijkste resultaatbepalers van jouw bedrijf zou opnoemen, welke drie zouden dat zijn? Wat bepaalt de hoogte van jouw winst in je bedrijf?

Iedere ondernemer weet, dat de hoeveelheid geld die je overhoudt onder aan de streep bepaald wordt door de hoeveelheid geld die binnenkomt en de hoeveelheid die eruit gaat. Dat is logisch. De eerste stroom heeft te maken met omzet en tarieven die je in de markt hanteert, en de laatste zijn de kosten. Heel simpel. Maar wat is de derde resultaatbepaler?

Die vinden de meeste ondernemers moeilijker te benoemen. Eigenlijk weten we het wel, maar zit dit gegeven ergens goed verscholen in ons geheugen. De derde resultaatbepaler van elk bedrijf is de capaciteit.

Samenvattend, in elk bedrijf wordt het resultaat (lees winst) in essentie bepaald door drie resultaatbepalers:

  1. Kosten
  2. Commercie
  3. Capaciteit
Hoe werkt dit nu voor jouw bedrijf?

Je begint met nadenken over het type bedrijf dat je aanstuurt. Heb je een installatie-, bouw- of bouw gerelateerd bedrijf, een ICT-onderneming, een uitzendbureau, een timmerfabriek, een autogarage (werkplaats) of zit je in de zakelijke dienstverlening, dan heb je een zogenaamd ‘urenbedrijf’ en drukken we de capaciteit uit in  ‘productieve uren’. Dat zijn niet de uren, dat je personeel werkt, maar die uren, die je ook daadwerkelijk kunt doorbelasten naar je klant, rechtstreeks of in je product.

Heb je een detailhandel of horecaonderneming, verkoop je auto’s? Dan drukken we de capaciteit uit in het aantal klanttransacties (het aantal keer dat je afrekent).

Soms drukken we de capaciteit uit in twee resultaatbepalers. Heb je bijvoorbeeld een transportbedrijf, dan kiezen we er vaak voor de capaciteit uit te drukken in kilometers én uren. Heb je een kapsalon, dan kan het verstandig zijn de capaciteit te meten in uren en het aantal klantbehandelingen dat je doet. Of heb je een autobedrijf met werkplaats en autoverkoop, dan combineren we een urenbedrijf met een handelsbedrijf; ook als daar bijvoorbeeld nog een tankstation en/of shop bijkomt.

Heb je een verffabriek, mengvoederfabriek, chemische fabriek of soortgelijke onderneming, dan drukken we de capaciteit uit in kilogrammen of liters.

In onderstaande tabel staat e.e.a. nog eens samengevat:

Type bedrijf
Capaciteit wordt uitgedrukt in
Installatie, bouw- en bouw gerelateerd

Zakelijke dienstverlening

ICT

Machinefabriek en aanverwant

Productieve uren
Detailhandel Aantal klanten / klanttransacties
Horeca Aantal klanten / klanttransacties
Verffabriek, mengvoederfabriek, chemische fabriek Kg / liters
Transport Km (eventueel in combinatie met uren)
Autogarage Werkplaats: uren

Verkoop: aantal verkochte auto’s

Als je eenmaal goed op het vizier hebt wat dé bepalende factor is met betrekking tot de capaciteit van jouw bedrijf, dan kun je hiermee de volgende winstbepalende KPI’s (Key Performance Indicators) uitrekenen:

–        De kostprijs van je product(en) en/of diensten (dit zullen we verder in detail toelichten in stap 2 van onze artikelserie)

–        De commerciële norm (komt later in stap 4 aan de orde)

Kom je er na deze toelichting niet direct uit, wat voor jouw bedrijf de capaciteitsbepalende factor is, dan kan het helpen jezelf de vraag te stellen op welke manier je op dit moment je kostprijs berekent. Vaak ligt het antwoord daarin verscholen.

Of neem vrijblijvend contact op met 1 van onze experts. Samen komen we er vast wel uit.

Stap 2: Kostprijs berekenen

Ben je benieuwd naar stap 2 voor meer winst uit je bedrijf? Lees dan stap 2: het berekenen van de kostprijs van jouw product en/of dienst. We gaan dit op een heel eenvoudige manier doen. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat je weet wat voor jouw bedrijf de capaciteit bepaalt. Denk daar in de tussentijd alvast goed over na.

Tot de volgende keer!

Het Management KompasSysteem® is een in de praktijk bewezen methodiek, die al vele ondernemers heeft geholpen hun bedrijfsresultaat significant te verbeteren. Meerdere bedrijven wisten hun winst zelf blijvend te verdubbelen.

Wilt u hier meer over weten. Blijf dan onze serie artikelen volgen.