5 snelle tips om meer rust in jouw accountantskantoor te krijgen
Een terugkerend onderwerp tijdens onze gesprekken met vennoten van accountantskantoren is het creëren van rust. Zowel vennoten als medewerkers ervaren regelmatig een behoorlijke werkdruk. Hoe meer overheidsmaatregelen worden opgelegd, hoe drukker accountants het lijken te krijgen.
Om snel meer rust binnen jouw kantoor te krijgen kun je concreet een aantal zaken beetpakken. Uit de verschillende adviestrajecten bij accountantskantoren, hebben wij hieronder een vijftal goed bruikbare en simpele tips uiteengezet.
Gegarandeerd, dat wanneer je hiermee serieus aan de slag gaat, dit jouw en jouw collega’s veel extra tijd op gaat leveren.
5 tips voor meer rust binnen jouw accountantskantoor
1. Ga in gesprek met een aantal medewerkers om erachter te komen waar verbeterpunten mogelijk zijn ten aanzien van communicatie en planning. Door de drukte van alledag, schiet het er vaak bij in om even de tijd te nemen om elkaar te informeren en te zorgen dat er bedrijfsbreed geleerd kan worden van de “Tops en de Flops”.
2. Neem jullie belangrijkste (productie)proces eens samen met een aantal medewerkers onder de loep. Beoordeel hierbij samen wat er sneller, beter, in een keer juist kan en waarmee je beter kunt stoppen. Een zogenoemde waardestroom analyse. Je zal zien dat je hiermee al heel snel kleine verbeteringen kunt doorvoeren die tot grote resultaten, blijdschap en tijdswinst zorgen.
3. Maak een klantanalyse. Beoordeel met deze analyse op basis van bestede tijd, gefactureerde omzet en de klantrelatie of je bepaalde klanten nog wel wilt bedienen. Bonustip hierbij: begin in je debiteurenlijst met de onderste bedragen.
4. Wanneer een klant een vraag bij jou neerlegt, vraag altijd wanneer hij hier een antwoord op wil hebben. Wat ook kan is tijd kopen door aan te geven op welke datum je naar de klant toe reageert. Hiermee creëer je ruimte in je agenda en weet de klant dat jij ermee aan de slag gaat.
5. Maak een heel duidelijk beleid over welke klanten jullie als kantoor nog als nieuwe klanten willen aannemen. Waaraan moet een klant voldoen? Communiceer dit ook met medewerkers zodat ook zij weten welke nieuwe klanten gewenst zijn en welke niet.
WIL JIJ JOUW KANTOOR EN KLANTEN HELPEN BIJ HET REALISEREN VAN MEER WINST EN WAARDE?
Het (MKS®) ManagementKompasSysteem® is een methodiek speciaal ontwikkeld voor het begeleiden van MKB ondernemers. Met als hoofddoel: inzicht, focus, rust en meer winst. Het MKS bestaat uit handvatten die je helpen bij het adviseren van iedere ondernemer, groot of klein en onafhankelijk van de branche.
Met het MKS zorg je voor:
- Stuurinformatie;
- Onderscheidend vermogen;
- Een gestructureerde en inspirerende adviesmethode;
- Een concrete aanpak om te werken aan rendementsverbetering en waardecreatie;
- Een nieuwe verdienmodel gebaseerd op toegevoegde waarde;
- Nog meer plezier in het werk.